Nyfiken på kristen tro?

Är du nyfiken på kristen tro och vad det innebär att vara en kristen?

Vi tror att Gud älskar varje människa och längtar efter att ha en relation med just dig. För oss i Korskyrkan är det viktigt att alla får möjlighet att utforska den kristna tron och vad det kan få betyda. Därför har vi en kurs varje termin som kallas Alpha. Under en alphakurs får du möjligheten att veta mer om grunderna i kristen tro och tillsammans med andra, både de som kallar sig kristna och de som inte gör det, ställa frågor och diskutera. Läs mer om när nästa kurs startar och hur du kan anmäla dig här.

Undrar du vad vi tror på i Korskyrkan?

Vi tror att Jesus är Guds son som genom sin död på korstet och i uppståndelsen från graven har vunnit seger över döden och gjort det möjligt för oss att leva ett nytt liv.

Vi tror att Bibeln är det inspirerade ordet från Gud som hjälper oss att leva det nya livet. Bibeln visar också på vem Gud är och vilka vi är skapade att vara.

Vi tror att kyrkan är en viktigt gemenskap som Gud har verkat genom under årtusenden och som han fortsätter att göra än idag.

Vi stämmer in i den Apostoliska trosbekännelsen som ger uttryck för det centrala i den kristna tron.

Frälsningsbön

En viktig del av att bli kristen handlar om att ta ett personligt beslut att följa Jesus, lämna det gamla livet bakom sig och lägga sitt liv i Guds händer. Har du kommit fram till att du vill ta det här beslutet kan du be en bön för att börja ett nytt liv med Jesus som centrum och Herre:

Himmelske Far, jag är ledsen för allt som jag har gjort fel i mitt liv (här kan du stanna upp och be om förlåtelse för något som du har på ditt samvete).

Käre Gud, förlåt mig. Nu vill jag vända mig bort från allt som är ont och fel.

Tack för att du sände din son, Jesus, för att dö på korset för mig så att jag kan få förlåtelse och bli fri. Från och med nu vill jag följa och lyda honom som min Herre.

Tack för att du erbjuder mig förlåtelse och din Helige Ande. Jag vill ta emot den gåvan nu.

Gud, kom in i mitt liv med din Helige Ande, och stanna kvar hos mig för alltid.

I Jesu Kristi namn. Amen.

Kontakta oss

Har du bett frälsningsbönen är det viktigt att få träffa och tala med någon som följt Jesus under en längre tid. Bor du i eller i närheten av Uppsala får du väldigt gärna kontakta oss på info@korskyrkanuppsala.se eller genom att höra av dig till någon av våra medarbetare. Vi pratar gärna vidare med dig om vad det betyder att följa Jesus. Bor du på annan plats i Sverige kan det vara bra att hitta en lokal kyrka som kan hjälpa dig vidare. Vi hjälper gärna dig med att hitta en kyrka om det är svårt att veta vart du ska vända dig. Om du har andra frågor eller funderingar om tro eller kyrkan är du självklart varmt välkommen att höra av dig till oss även då.